lördag 20 april 2013

Recension: Suunto Ambit HR


Sedan en tid tillbaka har min bästa träningsvän varit ett finskt litet föremål, nämligen...

Suunto Ambit HR




Suunto Ambit är en klocka som lanserades under tidig vår 2012. Den stödde från början bara ANT, enligt Suuntos eget protokoll, och inte ANT+ något som förändrats på vägen så att klockan idag är ANT+kompatibel.
För att få ut mer information än som visas på skärmen ansluter man klockan till sin dator med en medföljande kabel. Det är även så man laddar klockans batteri.
När informationen är överförd till datorn via programmet Moveslink kommunicerar det med Suuntos webbaserade träningsdagbok, Movescount. Där finns det inga begränsningar för vad för eller hur mycket information man kan få och bokföra.

Under tiden jag haft Ambit har det kommit många uppdateringar och de har var för sig inneburit rätt så stora förbättringar.

Ambit är en dyr klocka. Riktpriset är 4400 kronor med det behövda pulsbandet. Har du en Suunto sedan innan kan du använda ditt gamla pulsband dock, eller numera egentligen vilket pulsband du vill, sedan uppdateringen till ANT+.

Jag har använt klockan oerhört mycket och har massor att säga, så jag tänkte göra det lite lättare att överskåda med att sortera in mina åsikter i plus och minus.

- - - - - - - - - MINUS - - - - - - - - - -
Det ska sägas redan innan jag listar saker här att det är svårt att hitta något som är direkt negativt med Suunto Ambit. Jag får faktiskt ta i för att komma på något, och det blir nästan lite krystat.

  • Något klumpig.
    Suunto Ambit är en stor klocka. Den tar plats på armen och den ser nästan klumpig ut. Å andra sidan är konkurrenterna precis lika stora. Och förutom pulsbandet behövs ingen annan utrustning.
    När jag har klockan på mig och cyklar landsväg känns det inte så ”aero”, så för tempocyklisten är det till att välja annat mer aerodynamiskt sätt att presentera information eller stå ut med 0.0002 sekunders förlust på 40 km.
Ingen liten klocka...                    Foto: Joakim


  • Inte kompatibel med Funbeat.
    Att visa upp sin träning för vänner, och andra är viktigt. Det är uppenbart eftersom de sociala medierna får bra genomslag och det är väl ett sätt att vara social med sin träning även om man inte är på samma träningsrunda. Tilltalande.
    Dock är Suunto Ambit kompatibel med jogg.se, tri.se och cykla.se. Vilket forum man väljer är väl mer av en smaksak.
    Kan man nöja sig med andra Suunto-användare är den egna träningsdagboken Movescount ganska bra, överskådlig och lätthanterlig. Hur mycket den skulle kunna byggas ut är uppenbart genom att titta på Strava, Runkeeper eller Map my ride. Men som det känns idag är det inte någon av träningsaktörerna som fått samma genomslag som Facebook har i den vanliga sociala världen. Än, i alla fall.

+ + + + + + + + + + + PLUS + + + + + + + + + + +
Precis som med minus, fast tvärtom, är det lätt att sprida lovord över klockan, men jag ska försöka hålla mig till de ämnen som verkligen betyder något så får väl de små detaljerna komma i något annat inlägg eller sammanhang.

  • Användarvänlig.
    Suunto Ambit är post-iPhone. Det innebär faktiskt att den utsätts för en marknad som ställer betydligt högre krav än tidigare och då framför allt på att det ska vara enkelt att använda och att menyer och inställningar ska göras intuitivt.
    Detta har finnarna lyckats med. Med besked. Klockan är så enkel att jag inte en enda gång behövt läsa på annat än kort information i samband med omfattande uppdateringar. Sedan en av dessa omfattade ett tillägg med möjlighet att välja svenska i menyerna har det nog faktiskt blivit enklare, även för de användare som inte är från TV-spelsgenerationen.
    Det uppladdningabara batteriet räcker länge och jag kan till och med hamna i det läget att jag inte behövt ladda klockan på så pass lång tid att jag knappt kommer ihåg vad det var för pass när jag överför det till Movescount.

  • Mångsidig
    Redan i ursprungskonfigurationen var Ambit möjlig att använda till, ja, allt! Efter att uppdateringen som omfattade möjligheten att bygga egna ”appar” kom, finns det absolut inga gränser för vad Suunto Ambit kan hjälpa dig att dokumentera.
    I grund har man omöjligheten att skapa olika användarlägen för olika sporter, för att sedan anpassa och bygga olika utformningar av urtavlan, eller mer korrekt skärmen på klockan. Man kan ha många olika ”sidor” och varje sida kan presentera en hel del information, antingen i siffror eller i grafer. Genom Movescount justerar man detta och det ska alla klara, med tanke på hur enkelt det är.

  • Robust och ”rätt look”
    Suunto Ambit ser ut som något de delar ut till astronauter. Oavsett om man väljer den svarta eller silvriga varianten får man en klockan som är gjord för att användas och jag tycker inte ens att den gör bort sig om man är lite mer klädd än tight lycra.
    Ljusläge, knappar, armband, boett, allt är gjort för att användas och stå ut med en användare som inte stannar upp och funderar på om klockan tål det.

Här stannar jag... Jag kan fortsätta utveckla allt som är bra, och småsaker jag tycker om med klockan i en evighet.

Kort sammanfattat är Suunto Ambit en riktigt bra produkt. Hade jag suttit inne med ett pris för årets bästa outdoor-pryl eller tränings-pryl hade jag nominerat Suunto Ambit direkt.

Jag har under ett par år tillbaka använt olika liknande klockor med olika tillbehör och andra tekniska produkter som till exempel iPhone för att logga och dokumentera min träning och annan aktivitet som jag vill kunna hålla koll på, både under tid och efteråt.
Jag tycker att en produkt som används på detta vis ska vara busenkel vid användande och i stort sett sakna informationsbegränsingar efteråt.
Suunto Ambit tar marknaden för denna typen av produkter ett stort steg framåt och lämnar alla konkurrenter med ett stort behov att jobba hårt, för att hålla samma nivå!

Suunto Ambit är en riktigt bra grej, och har man inte redan en beställning liggande är det bara att se till att få en lagd! Så bra är den...

//
Jocke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar